top of page

מי הזיז את העבודה שלי??

יש שמועות עקשניות ששוק העבודה משתנה. אם תסתכלו ימינה ושמאלה, ותראו את החברים שלכם עדיין עובדים במשרד כרגיל, תחשבו שהשמועות מוגזמות וששום רובוט לא יחליף אתכם וישלח אתכם לחופשה ללא תשלום. אני חושבת שהעתיד כבר כאן, אבל הוא עדיין רק פורם את הקצוות. קשה לנו לחבר את הנקודות בזמן אמת, ההתקדמות אינה אחידה. כשאנשים אומרים שלא תהיה יותר עבודה, הם גם מתכוונים לומר שהיא תעבור מימד ותקבל אופי שונה.

מצד אחד היום:

יש אנשים שמחפשים עבודה אחר קריירה משגשגת ארוכת שנים שלא מצליחים לעלות חזרה על הסוס. יש אנשים שהעיסוק שלהם עבר טלטלה בשנים האחרונות, עברו סוג של הסבה והם עובדים במצב צבירה שהוא בין שכיר לעצמאי.בכמה תחומים במקביל. יש אנשים שעובדים במקצוע שיש לו ביקוש מטורף, הם נחשבים טלנטים ויכולים להחליף עבודה בכל רגע נתון. יש אנשים שחיים עדין באותה פרדיגמה ישנה. עובדים באותו משרה ומשרד, ומכחישים כל קשר.

מצד שני:

אפשר למצוא כל אחד היום בקלות. לכל אחד יש כמעט חתימה דיגיטלית. אפשר לדעת עלינו יותר מאי פעם מבלי שנעשה משהו בנושא. טכנולוגיות גיוס ועיבוד נתונים הפכו משוכללות ומתוחכמות מאי פעם. כח המחשוב, יכולת האחסון ויכולת ניתוח הנתונים יאפשרו לנו למצוא את העובד המתאים בצורה קלה, מהירה, זולה מאי פעם. אפשר ללמוד היום כמעט כל דבר מהכורסה בבית. העולם שטוח: תצורות עבודה, תקשורת, והתארגנות מעניקים לנו יכולות ואפשריות חדשות. מושג העבודה משתנה: אפשר לייצר ערך באופן בלתי תלוי במקום או תפקיד.

אז מה קורה פה?

לכאורה אתגר הסינון, מיון, גיוס היה צריך להיות כבר פתור מזמן. טכנולוגית,זה אפשרי. אנחנו חיים בתקופת ביניים. חלק מאיתנו חיים את שוק העבודה של העתיד: חלק מאיתנו עדיין לא. אי היעילות בשוק העבודה אמור להיפתר לחלוטין ולאפשר לכל אדם להיחשף להזדמנויות, ולמצוא תעסוקה, או להציע את כישוריו בדרך נכונה לו. האפשרות להתפרנס לא תהיה עוד נגזרת יחידה של מישרות/מעסיקים, אלא נגזרת של ערכו של האדם לשוק ברגע נתון.

איך נראית קריירה בעתיד או יותר נכון איך היא נראית כבר היום: אם בקריירה היום מתקיימות אחדות הזמן והמקום- מקום עבודה אחד, עיסוק אחד, העסקה טורית.. בעתיד נראה אנשים עוסקים במגוון עיסוקים בו"ז ובתדירויות שונות, חלקם יניבו כסף, חלקם לא. הם יקבלו ערך שונה מכל עיסוק, לדוגמה ירוויחו כסף ממקור אחד,וישאבו משמעות ממקור אחר לעתים יהיו אלה ערכים משלימים. הם יוכלו להיות גם שכירים, גם עצמאיים. הכל יהיה הרבה יותר גמיש, והם יוכלו להביא לידי ביטוי יכולות שונות, בזמנים שונים ותחת פלטפורמות שונות.

הזהות המקצועית של אדם תיבנה מההיסטוריה התעסוקתית שלו אבל לא רק ממנה. אנשים יוכלו לרכוש ניסיון על ידי יוזמות, שותפויות, קהילות. המותג המקצועי של אדם יהיה שייך לו והוא יוכל להתנהל בו כרצונו, לטוב ולרע. האדם יהיה אחראי באופן מלא להתפתחות המקצועית שלו, וזמן המדף של עיסוק יתקצר וידרוש לימודים לכל אורך החיים.

המשמעות: כבר היום האחריות לערכו התעסוקתי של עובד נתונה בידיו. אם בעבר, זו הייתה אחריות משותפת, נכון להיום עובד שלא ידאג ללמוד, לבנות מערכות יחסים, לאתר הזדמנויות ימצא את עצמו בשוליו של השוק. התקופה שבה עובד יכול היה להיות שחקן פסיבי תמה, היא עדיין מתקיימת אך ורק במקצועות שלהם דרישת שיא. כדי להצליח בעת הזו נדרשת יוזמה, הבנת צרכי השוק והיכולת לקדם את עצמך ולדאוג לעתיד. מי שמנסה למצוא עבודה בכלים פסיביים, נתקל בשוק עבודה בו האפשרויות מצומצמות. יותר מכך, קצב השינוי מהיר ומי שלא יהיה עסוק באופן פעיל ביצירת הזדמנויות, טווית קשרים, התפתחות בעודו עובד- עשוי למצוא עצמו מול שוקת שבורה..סל הכלים של העתיד צריך לכלול השכלה דיגיטלית, ניתוח שוק, היכולת לבנות קשרים ולתחזק אותם, יכולת לימוד עצמית ועמידות. אם העתיד כבר כאן, הזמן ליישם את השינויים הללו קצר.

אז איפה אתם על ציר הזמן?

Hope.jpg

פוסטים אחרונים

הצג הכול

עתיד מתוק

יש לי כמה חברים שחיים כבר מעבר לקוים. הם כבר חצו את השער והגיעו אל עולם העבודה של העתיד. מבחינתם הדבר הזה שאנחנו עסוקים בלדבר עליו כבר...

איך AI ישפיע על עתיד העבודה?

שמעתי בשבוע שעבר פרק די מעניין של פודקאסט על נושא השפעת הבינה המלאכותית על עבודה. אני מצרפת אותו פה על מנת שתוכלו לשמוע גם. הפרק עוסק...

bottom of page